Přečteno: V pasti času

Autor: Madeleine L´Engle
Překlad: Barbara Hajná
Počet stran: 238
Rok vydání: 2007/ překlad 2018
Nakladatelství: #Booklab
Anotace: Je těžší dospět nebo cestovat časem?
Třináctileté Meg Murryové se poslední dobou moc nevede. Připadá si nemožná, ošklivá, ve škole se jí nedaří, nikam nezapadá. O jejím pětiletém bratrovi Charlesovi kolují ošklivé pomluvy, a ke všemu musí poslouchat vlezlé narážky na záhadné zmizení svého táty, talentovaného fyzika, který se pořád nevrací. Jedné temné bouřlivé noci ale do domu Murryových zavítá nečekaná, podivná návštěva - paní Kdovíco. Jak se ukáže, paní Kdovíco má ještě dvě stejně podivné přítelkyně, a všechny tři chtějí Meg a Charlesovi pomoct najít tátu. Aby se za ním ale obě děti dostaly, musí se vydat na nebezpečnou cestu napříč prostorem a časem a za pomoci svého kamaráda Calvina svést bitvu s temnotou, která postupně zahaluje celý vesmír.

Madeleine L´Engle se podařilo stvořit mimořádný nadčasový příběh, který se stal opakovaně vydávanou klasikou žánru na pomezí sci-fi a fantasy pro mladé čtenáře. V roce 2018 uvádí společnost Walt Disney Pictures film natočený podle tohoto oceňovaného díla.

Z mého pohledu...
Abych pravdu řekla, knížce jsem zprvu moc nadějí nedávala. Obálka, co si budeme, mohla být rozhodně hezčí. Schválně se zkuste podívat na zahraniční obálky tady. Následně jsem ji otevřela, všimla si velikosti písma a nějak jsem ji automaticky zařadila mezi ty milé knížky na dvě hodiny, které jsou sice hrozně fajn, ale díru do světa také neudělají. Později jsem se ale přehodnotila názor.

Asi úplně ze všeho nejdřív bych chtěla říct, že knížka je primárně určena pro mladší čtenáře. Booklab na obálce uvádí 12+, nicméně osobně si myslím, že by klidně mohla být 10+. Hlavní hrdince je sice 13 let, ale jejímu bratrovi už jen 5. Je to jeden z důvodů, proč je kniha psaná tak, jak je. Když máte za hlavní hrdiny děti, těžko můžete očekávat nějaké hlubší myšlenky nebo dospělácké uvažování o věcech. Autorka si s tím ale skvěle vyhrála a mám pocit, že celý příběh by vyzněl úplně jinak, kdyby v něm vystupovali starší hrdinové.

Teď už ale k samotnému příběhu.
Meg a Charles Murryovi žijí bez otce. Všichni tvrdí, že už se nevrátí a nikdo nevěří tomu, že by ještě mohl být naživu. Tedy, až na jejcih maminku, která stále mluví o otci tak, jako že se jednoho dne vrátí.
Místo něj ale do domu příchází paní Kdovíco. Ta má ještě dvě kamarádky s podobně zvláštními jmény. Podstatné ale je, že se společně s dětmi vydávají na cestu napříč časoprostorem, aby zachránili jejich tátu - úspěšného, talentovaného fyzika. To ale, jak se ukáže, vůbec není tak jednoduché. Začíná bitva dětí a temnoty ve světě, který rozhodně není stejný, jako ten náš a tak trochu v jiné dimenzi.

Co se autorce musí nechat, měla dobrý nápad a ten se jí povedlo zpracovat. Navíc píše opravdu čtivě a knížka má jen něco málo přes dvě stě stran, takže k jejímu přečtení nepotřebujete ani celé odpoledne.
Samozřejmě je to takový ten klasický boj mezi hodnými dětmi a zlou cizí dimenzí a je to více než trochu nereálné, ale o to se ani nikdo nesnažil.

Osobně bych knížku nedefinovala jako sci-fi/fantasy a spíš bych řekla, že to je sci-fi pro děti, tudíž takové odlehčené. Což je přesně něco pro mě, protože klasické sci-fi bych asi nikdy nedočetla.

Na co jsem se ale opravdu těšila je film, ketrý zpracovává Walt Disney Pictures. Bohužel se k nám ale podle posledních informací vůbec nedostane, což mě celkem mrzí. Věřím, že by mohl být opravdu skvělý a už jsem si plánovala, jak po dočtení knihy zajdu do kina. Takhle si tedy budeme muset počkat, až bude někde ke shlédnutí v angličtině.

Závěrem mohu říct, že se mi knížka celkem líbila. Věřím, že být mi kolem deseti až dvanácti let, bude se mi to líbit mnohem víc a ze všech zvratů budu naprosto nadšená. 
Hodnotím 75% a za zaslání mockrát děkuji nakladatelství Slovart / #Booklab. Knihu si můžete pořídit například tady


Komentáře

  1. Pěkná recenze, i když mě osobně kniha moc nezaujala. Věřím, že si své čtenáře najde. Pro mě by i trocha sci-fi byla asi moc. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Súhlasím, je to skôr pre mladších alebo nenáročnejších čitateľov, na durhej strane som knihu prečítala za jeden večer a ako oddychovka bola naozaj super, len ma mrzel pomalý začiatok a priveľmi rýchle rozuzlenie zápletky :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bude i další díl, tak třeba to bude ještě lepší :)
      N.

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky