Přečteno: Náklaďáky Volvo

Autor: Erlend Loe
Počet stran: 228
Rok vydání: 2014/ překlad 2017
Nakladatelství: Kniha Zlín
POZOR, MŮŽE OBSAHOVAT SPOILER K PRVNÍMU DÍLU - DOPPLER
Anotace: Do värmlandské krajiny přichází muž. Jmenuje se Doppler. Andreas Doppler. Je to Nor. Má s sebou ročního losa Bonga. A syna Greguse. Los kráčí v jeho stopách po stezičce a syn spí na potahu taženém losem. Ačkoli je pozdě večer, nic nenasvědčuje tomu, že by Doppler brzy hodlal někde složit hlavu. Co dělá ve Švédských lesích? Těžko říct. Možná mu bylo Norsko příliš těsné a potřeboval se trochu porozhlédnout po světě. Rozhodl se opustit oslavu, zatímco ostatní se u stolu ještě bujaře veselili. Brzy se měla podávat káva a doutníky, ale Doppler se zvedl a šel. Cosi hledá. Hledá dobré lidi. Hledá souvislosti a spořádanost.

"Náklaďáky Volvo" jsou pokračováním úspěšného románu "Doppler" a líčí osudy stejného hlavního hrdiny a stejného losa na cestě Värmlandem. Doppler se tu setkává se skautem, který prospal pod širákem dvacet pět tisíc nocí, a se stařenkou holdující marihuaně a toužící změnit svět. 


Z mého pohledu...
Po dočtení knihy Doppler mi bylo jasné, že druhý i třetí díl prostě nutně musím mít. Byla jsem zvědavá a plná očekávání, a když mi kniha přišla, byla jasnou volbou toho, co budu číst...
Teda... vzala jsem si jí s sebou do Chorvatska (ještě vám dlužím článek, že?) společně s dalšími knihami. A jak to skončilo? Nepřečetla jsem jí. No a potom tu bylo spoustu dalších věcí (výmluvy a další výmluvy) a já se ke knize pořádně dostala až včera. Nicméně jsem jí přečetla skoro bez přestávek a jsem tu s recenzí.

První co mě trochu zklamalo a vzhledem k tomu, že jsem pořádně ani nečetla anotaci jsem to nemohla tušit, bylo to, že kniha není primárně o Dopplerovi, jako tomu bylo v prvním díle. Ani Bongo už nehraje jednu z hlavních rolí, a čímž jsem se tedy stále nedokázala srovnat. Ale pěkně od začátku.
I když to tak obvykle nedělám, tentokrát vám v krátkosti představím hlavní postavy knihy.

Maj Britt- představte si starší paní, vdovu. A teď si k tomu připočtěte člověka, který kouří trávu, krade časopisy v knihovně, skvěle ovládá internet a soud mu zakázal chovat andulky. Máte? Skvěle, tak tohle je Maj Britt.

pan Borring- Tento pán je stejně starý jako Maj Britt a žije ve vedlejším domě. Tentokrát se jedná o nadšeného ornitologa a skauta. A malý detail - už dlouhou dobu snídá to samé co ptáci, tedy semínka a ořechy.

Zvláštní partička, že? A teď si k tomu připočtěte Dopplera, Bonga a jeho syna Greguse.
Pojďme ale k samotnému příběhu. Pokud se nemýlím, kniha Doppler končí ve chvíli, kdy se Doppler sebere, vezme svého syna, losa Bonga a vydají se kamsi do lesa. V knize "Náklaďáky Volvo" jejich cesta pokračuje. Společně jdou tak dlouho, dokud nenarazí na dům Maj Britt. Doppler se jí nejdřív trochu straní, protože, co si budeme povídat, takové paní jako ona úplně běžné nejsou, ale postupem času se z nic stávají přátelé a Doppler se nechává přemluvit i k takovým věcem, jako je kouření.
Co se ale stane ve chvíli, kdy se s Dopplerem setká pan Borring? Stane se z něj nakonec pilný a poslušný skaut?

Co mě na knize mile překvapilo je to, že autor poměrně často komunikuje se čtenáři. Osobně na mě zapůsobila i zmínka o recenzentech knih (blogerech). Celé knize to dodává takové kouzlo a máte pocit, jako by autor seděl naproti vám a celý příběh vám vyprávěl.
Sice mi trochu chyběl Bongo, který se kolem poloviny knihy úplně vytratil, a na konci se zase zázrakem objevil, ale na druhou stranu je dobře, že kniha není úplně stejná, jako předešlý díl.

"Náklaďáky Volvo" je kniha, u které si odpočinete a budete se usmívat nad jednotlivými scénkami. Jen je škoda, že poslední díl této série bude vycházet až příští rok.

Hodnotím 75% a doporučuji přečíst všem, kterým se líbila kniha Doppler. A kdo jste předchozí díl nečetli, utíkejte do prvního knihkupectví a koukejte to napravit!

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Albatrosmedia, knihu můžete zakoupit například tady.

Komentáře

Oblíbené příspěvky