Přečteno: Jeden z nás lže

Autor: Karen M. McManusová
Překlad: Hana Vrábelová
Počet stran: 368
Rok vydání: 2017/ překlad 2017
Nakladatelství: YOLI
Odkaz na ČBDB
Anotace: Premiantka, princeznička, sportovní hvězda, školní grázl a kluk, co ví o každém všechno a nebojí se to napráskat všem. Tahle partička se sešla po škole, aby napravila své hříchy – konkrétně mobily při vyučování, kde nemají co dělat. Jenže ty mobily nebyly jejich a jeden z nich bude za hodinu mrtvý. Co se vlastně na Bayviewské střední stalo? Všichni přeživší mají motiv, protože jejich domnělá oběť plánovala zveřejnit jejich špinavá a ještě špinavější tajemství. Jenže jak poznat vraha, když každý má co skrývat?

Z mého pohledu...
Zdravím! 
Už skoro týden nebyl žádný článek, ale konečně jsem se dostala k tomu vám recenzi sepsat. Jeden z nás lže je všemi opěvovaná kniha, která vzbudila celkem dost pozornosti. A protože jsem do roku 2018 chtěla vstoupit s knihou, která se mi bude líbit, sáhla jsem právě po této. Bohužel se mi ale stalo to co minulý rok - první přečtená kniha v roce se mi nelíbila. Ale to předbíhám.

Jak už v anotaci stojí, několik lidí se setkává po škole, aby si odseděli trest za mobilní telefony v hodinách. Už jen výběr těchto postav je zajímavý. Máme tady princeznu, premiantku, sportovce,  outsidera a Simona, který ví o všech něco ví. Abych to upřesnila, ví něco špatného, něco co by mohlo každého z nich společensky zničit. Žádný z telefonů ale nebyl jejich a je jasné, že jim je někdo podstrčil schválně. Zprvu si myslí, že je to jen hloupý vtip, to se ale změní ve chvíli, kdy jeden z nich umírá. Náhle a nečekaně. Jak už to tak bývá, všichni mají nějaký motiv. Asi se nic nestane, když vám prozradím, že zemřel Simon. O každém z přítomných věděl něco, co by se nemělo dostat na povrch. Ale komu z nich by to mohlo ublížit natolik, že se Simona zbavil? 

Takhle to vypadá skvěle. Dobrý nápad, poměrně rychlý rozjezd a smrt po několika stranách. Jenže to je bohužel všechno. 

Poměrně rychlý rozjezd střídá pomalé pokračování a více než dvě stě stran dohadování se o tom, kdo Simona zabil a proč. Co se autorce musí nechat je to, že během čtení každou chvilku obviňujete někoho jiného. Já sice od začátku měla svůj tip, který se mi v závěru potvrdil, ale pakliže uvažujete tak, jak autorka předpokládá, neodhalíte pachatele až do konce knihy. (Tahle věta je poněkud zvláštní, ale nevím, jak jinak vám informaci sdělit bez spoilerů).

Velkým plusem jsou ale postavy. Tím, že se střídají ve vyprávění a každý tak má svůj prostor pro vyjádření se, jsou všechny skvěle propracované. Věřím, že skutečně není jednoduché vytvořit uvěřitelnou postavu, která nebude plochá či nezajímavá a častokrát s tím mám v knihách problém. Tady si ale autorka zaslouží velkou pochvalu právě za postavy.

Asi hlavním problémem této knihy je v podstatě nulová akce. Autorka nám sice postupně podává šokující odhalení toho, co kdo kdy provedl, ale asi spoléhá na to, že to stačí a nic dalšího není třeba. Bohužel je to ale to, co mi vadilo snad nejvíce. Nic se neděje, pak přijde nějaký zvrat a následně se zase nic neděje.

Co se celého zakončení týče, jak už jsem psala výše, napadlo mě to. Sice jsem chvilkami obviňovala i jiné postavy, stále jsem ale měla svůj tip, který se bohužel potvrdil. Až po dočtení zjistíte, že některé věci vůbec nedávají smysl. Opět vám nemůžu konkrétně napsat co, kvůli spoilerům. Tady to asi není chyba autorky, protože stejně tak mě mohlo cokoliv napadnout i u jiných knih, ale kdyby mi tuto variantu nadhodila a následně ji nějak vyvrátila, věřila bych jí a mohla mě nakonec opravdu překvapit.

Takhle jsem ale celkem zklamaná. Samozřejmě pakliže si chcete přečíst něco odpočinkového a zároveň ne moc okoukaného (YA thrillerů tu zatím moc nemáme), pusťte se do ní. Já ji ale hodnotím 60% a doufám, že podobných knih se v Česku objeví více a budou lépe zpracované.

Komentáře

  1. Ta věta "pakliže uvažujete tak, jak autorka předpokládá" a přiznání, že jsi tam sama neuvažuje, ukazuje, že se autorce opravdu nedaří vodit čtenáře za nos, což je myslím u knih tohoto typu základ pro to, aby si ze čtení odnesl ten správný zážitek. Motiv mi připomíná knihu Ostrov lhářů, kde jsem se skutečně dobrala pravdy až na konci, ačkoliv mi to bylo v průběhu knihy dost podsouváno pod nos. Tak by to myslím mělo vypadat. Dobře že jsi to napsala upřímně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář. Uznávám, že ta věta je divná, nicméně kdybych to napsala jinak, už by se jednalo o spoiler. Autorka zkrátka předpokládá, že se čtenář bude držet jen těch indicií které mu sama podstrčí a nenapadne ho, že by to mohlo být jinak. Věřím, že kniha si své čtenáře najde, ale já asi nejsem ta pravá. Co se týče Ostrova lhářů, je to opravdu skvělá kniha a u ní mě popravdě ani nenapadlo, že to skončí tak, jak to skončilo. Jinak ale je pravda, že kniha má podobný motiv.
      N.

      Vymazat
  2. Pěkná recenze já bych si knížku chtěla přečíst, tak snad bude dobrá i když, jak píšeš tak to asi nebude až tak dokonalé, ale přesto bych si jí chtěla přečíst a udělat si vlastní názor.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Na knihu se chystám spíše ze zvědavosti :) Doufám že mě nějak mile překvapí, trochu se bojím toho, že je tam málo akce :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář!

Oblíbené příspěvky